واکنش گرا

اگر کسب ‌و کار شما به هر میزانی به وب‌ سایت خود وابسته باشد و تا به حال به یک طراحی وب responsive (واکنش گرا) روی نیاورده ‌اید، شما در معرض از دست دادن بسیاری (بخشی) از مشتریان کسب ‌و کار خود قرار دارید.

دلیل اصلی، تغییر عظیمی است که امروزه در نحوه‌ی گشت ‌و گذار مردم در اینترنت اتفاق افتاده است. بر اساس تحقیقاتی که در انتهای سال ۲۰۱۶ انجام ‌گرفته، از بین تمام جستجوهای وبی که انجام ‌گرفته، بیش از ۵۰ درصد از آن‌ ها از روی گوشی هوشمند یا تبلت بوده است. اگر مشتریانی که با گوشی هوشمند خود وارد سایت شما می شوند، با صفحات وبی که متناسب با دستگاه آن‌ ها تنظیم ‌نشده و بهینه ساری نباشد مواجه شوند، شما این ۵۰ درصد از کسب‌ و کار را از دست خواهید داد.

موضوع دیگری که بیشتر قابل ‌توجه است این است که با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۵، گشت ‌و گذار وب با موبایل از استفاده از کامپیوترهای رومیزی پیشی گرفته است، این ضرورت ایجاد می شود که وب سایت شما باید برای استفاده توسط هر صفحه‌ نمایشی آماده باشد.

طراحی واکنش گرا

حتما تابه حال با این موضوع روبرو شده اید که وقتی با موبایل یا تبلت خود در حال وبگردی هستید با صفحاتی مواجه شوید که از لحاظ سایز و اندازه با موبایل یا تبلت شما همخوانی نداشته باشند و برای دیدن مطلب یا لینک مورد نظر مادام عملیات zoom in و zoom out کنید و خلاصه جهت خواندن مطالب سایت به زحمت بیافتید چنین سایتی از تکنولوژی واکنش گرا بهره نمی برد.

Responsive design به معنی طراحی یک سایت برای نمایش مناسب در تمام مرورگرها و دستگاه های احتمالی کاربران است. در این روش ظاهر سایت با توجه به ابعاد صفحه نمایش کاربر تغییر کرده و سایر بخش ها متناسب با آن تنظیم میشود. شاید ۱۰ سال پیش که اثری از گوشی های موبایل هوشمند، تبلت و گجت های متنوع نبود نیازی به responsive design احساس نمی شد ولی با ورود مدل ها و برندهای متنوع و استقبال کاربران از این دستگاه ها طراحی سایت نیز دچار تغییراتی اساسی و مهم شد.


چاپ