تاریخچه شگفت‌انگیز سایت + از پیشاهنگی تا انقلاب ارتباطی

با پیشرفت فناوری و اینترنت، سایت‌های وب در دنیای امروز بخش بزرگی از زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهند. این حضور غیرقابل انکار به ارتباطات، اطلاعات و خدمات آنلاین تبدیل شده است. حالا می‌توانیم به راحتی اخبار را مطالعه کنیم، آخرین قیمت‌های ارزها را ببینیم و جدیدترین تخفیف‌های دیجی‌کالا را بیابیم. همه‌جا، از تراکت‌های تبلیغاتی سوپرمارکت‌ها تا تابلوهای انتخاباتی، آدرس‌های اینترنتی دیده می‌شوند. اما پیش از این همه، چیزی که مهم است این است که معنای دقیق سایت چیست و چگونه این پدیده شگفت‌انگیز از کجا و چگونه شروع شده است.

تاریخچه سایت‌ها با ارتباطات و اینترنت به‌طور محدودی برمی‌گردد. قبل از اینکه به اعماق تاریخ برویم، باید اول موضوع بحث را روشن کنیم. تعریف علمی مفهوم سایت کمی پیچیده است اما به زبان ساده می‌توان گفت: یک وب سایت مجموعه‌ای از صفحات به هم پیوسته است که از طریق یک آدرس قابل دسترسی هستند؛ صفحاتی که شامل متن، تصویر، قالب‌های مختلف و ... می‌شوند.

در سال ۱۹۸۹، شخصی به نام تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات بشر را برای همیشه تغییر داد. او که با نام TimBL نیز شناخته می‌شود، مخترع World Wide Web یا شبکه جهان‌گستر است. این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از اینترنت هر کجا که باشند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

سال ۱۹۹۱، آغازگر این انقلاب ارتباطی، بود که اولین سایت تاریخ در آزمایشگاه‌های بنیاد علمی CERN رونمایی شد. آدرس این سایت info.cern.ch بود و اطلاعاتی را در مورد همین پروژه منتشر می‌کرد. این اولین سایت‌ها با کدهای ساده HTML نوشته می‌ش

دند و صفحات آن‌ها شامل سرتیتر، پاراگراف و ابرمتن (Hypertext) بود که روی صفحه نمایش رایانه‌های مختلف به نمایش درمی‌آمدند. ابرمتن‌ها از ابرپیوند (Hyperlink) استفاده می‌کردند و از طریق این پیوندها کاربران می‌توانستند به صفحات دیگر مراجعه کنند.

از آن زمان تا به امروز، سایت‌ها از نقطه‌ای بسیار ساده و محدود به بستر ارتباطی ساده و انعطاف‌پذیری تبدیل شده‌اند که یکی از مهمترین دستاوردهای تاریخ بشر به شمار می‌روند. بدون وب‌سایت‌ها، دنیای اینترنت به همان شکل که امروز می‌شناسیم وجود نداشت و موتورهای جست‌وجو همچنان در دنیای ما وارد نشده بودند! بنابراین، سایت‌ها ابزار قدرتمندی بودند که از آغاز تاکنون به انقلاب ارتباطی در دنیا کمک کرده‌اند.


چاپ